Choroba wieńcowa

Choroba niedokrwienna serca, czyli choroba wieńcowa, jest jednym z najczęstszych schorzeń tego organu. Jest spowodowana zwężeniem lub zablokowaniem tętnic wieńcowych, które dostarczają krew do serca. Objawy choroby wieńcowej mogą obejmować duszność, ból lub ucisk w klatce piersiowej, uczucie zmęczenia, nieregularne bicie serca i osłabienie. Czasami objawy te mogą promieniować do ramion, szyi, szczęki lub pleców.

wizualizacja serca

Leczenie choroby wieńcowej zależy od stopnia zaawansowania schorzenia. Często stosuje się zmianę stylu życia – zdrowa dieta, regularna aktywność fizyczna i rzucenie palenia mogą pozytywnie wpłynąć na stan zdrowia osoby chorej. Leki, takie jak nitrogliceryna, beta-blokery i inhibitory enzymu konwertującego angiotensynę, mogą również być przepisane w celu kontrolowania objawów i poprawy krążenia.

W przypadkach bardziej zaawansowanych lub gdy zmiana stylu życia i leki nie przynoszą wystarczającej poprawy, mogą być zalecane procedury medyczne. Angioplastyka z wszczepieniem stentu, w której wprowadza się cienki przewód do zwężonej tętnicy i rozszerza ją, może przywrócić odpowiedni przepływ krwi. W niektórych przypadkach konieczne może być wykonanie pomostowania aortalno-wieńcowego (CABG), czyli przeszczepienia naczynia z innego obszaru ciała w miejsce zwężonej tętnicy.

Regularne kontrole u kardiologa są istotne dla monitorowania choroby wieńcowej i dostosowania leczenia. Wcześniejsze wykrycie choroby i odpowiednie zarządzanie nią mogą znacząco zmniejszyć ryzyko powikłań sercowo-naczyniowych i poprawić jakość życia pacjenta.